חיפוש

פיטרו אותך? תדע מה מגיע לך על פי חוק!

פיטורים נחשבים לחוויה מורכבת ומטלטלת עבור רוב האנשים ובכל זאת היא מתרחשת לא מעט. לכן, לצד הכלה וקבלה של הקושי הרגשי, חשוב להכיר את הזכויות שמגיעות למפוטר. זכויות המפוטר נקבעות לפי החוק ולפי חוזה העבודה הרלוונטי. מדריך זה נועד כדי לסייע לכם לקבל את כל מה שמגיע לכם, מהמעסיק ומהמדינה.

 

שימוע לפני פיטורים

זימון לשימוע לפני פיטורים הוא בדרך כלל הסימן הראשון שפיטורים עומדים על הפרק. כל עובד זכאי לשימוע לפני פיטורים, בו יוכל לשמוע את הסיבות לפיטורים ויוכל להגיב עליהן. שימועים מסתיימים לעתים בתוצאה שאיננה פיטורים, אבל גם אם השימוע מסתיים בהחלטה על פיטורים, השימוע עצמו מזמן שיחת סגירה שמאפשרת להמשיך הלאה בצורה המיטבית.

 

הודעה מוקדמת

הודעה על פיטורים לאחר שימוע הוגן, צריכה להתקבל בהודעה מוקדמת שמחושבת על פי ותק העבודה של העובד. אם אין אפשרות או צורך בתקופת העבודה האחרונה, ניתן להמיר אותה בפיצוי כספי מותאם. חשוב לבקש את דבר הפיטורים וההסברים במכתב רשמי. אם ההחלטה על הפיטורים אינה מוצדקת לדעתך, ייתכן שניתן יהיה לערער עליה בבית הדין לעבודה.

 

פיצויים

פיצויי פיטורים הם הסיוע של המעביד והמדינה לעובד המפוטר בתקופה בה הוא עלול למצוא את עצמו במצוקה כלכלית עקב אובדן ההכנסה. כל מי שעבד למעלה משנה אצל מעביד, זכאי לקבל פיצוי על הפיטורים, שנקבעים בחישוב של משכורתו החודשית של העובד כפול מספר שנות הוותק שלו. יש גם תנאים שבהם זכאי גם עובד שמתפטר לפיצויי פיטורים. גובה פיצויי הפיטורים משמעותי מאוד וכדאי להתייעץ עם מומחה לדיני עבודה כדי להבטיח להשיג את כל מה שמגיע לך.

 

ביטוחים

ישנן זכויות סוציאליות שמגיעות לכל אזרח אבל מתקיימות בדרך כלל דרך השכר החודשי, כמו ביטוח בריאות וחיסכון לפנסיה. אם יש לך עניין בכך, יש אפשרות להמשיך את ביטוח הבריאות הקיים. התשלום על ביטוח הבריאות, ממש כמו התשלום לביטוח הלאומי עובר לאחריותך. לגבי הזכויות באשר לחיסכון הפנסיוני ניתן להיוועץ עם אנשי המקצוע בחברת הביטוח.

 

דמי אבטלה

זכות חשובה נוספת עבור מי שפוטר מעבודתו היא דמי אבטלה. דמי אבטלה מוענקים מטעם הביטוח הלאומי ומטרתם לסייע למפוטר בתקופת חיפוש עבודה חדשה. כדי לקבל דמי אבטלה יש להירשם בלשכת התעסוקה, לתבוע דמי אבטלה ולהציג את מכתב הפיטורים שלך. גובה דמי האבטלה שמקבל כל אדם נקבע לפי נתונים אישיים כמו השכר קודם לפיטורים ורצף העבודה בשנה שקדמה לפיטורים. דמי אבטלה מהווים רשת ביטחון חשובה ומשמעותית עבור מי שאיבד את עבודתו, ולכן חשוב להגיש תביעה לדמי אבטלה.

 

לסיכום

פיטורים מרגישים לפעמים כאילו משכו את השטיח מתחת לרגליים שלך, בעיקר אם הם הפתיעו אותך, אבל חשוב לזכור שזה לא סוף העולם. בעזרת מיצוי הזכויות שלך, באפשרותך להתחיל את דרכך המקצועית החדשה ברגל ימין.

שימוע לפני פיטורים

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם אצלנו?

השאירו פרטים ונציגינו יצרו עמכם קשר

אהבתם?
שתפו עם החברים!

מאמרים חדשים באתר

מאמרים נוספים

שאולי תאהבו